SP Żabnica, SP w Gorzkowie

Równolegle w dwóch szkołach (SP Żabnica, SP w Gorzkowie) realizuję procesy rozwojowe w obszarze komunikacji z Rodzicami.

Opisałem w mikrostrukturze moje działania. 

Autorski projekt😃Reoadapt Edu®

Czasem ktoś mnie pyta o plan. Więc dostarczam w pigułce.

®️Realizacja zadania: Komunikacja z rodzicem w oparciu o wspólny model pracy w całej szkole. Wdrożenie w pracy z Rodzicami modelu komunikacji Schody do Nieba wraz z elementami NVC - porozumienia bez przemocy wg. Marshalla Rosenberga oraz Stylów Myślenia FRIS. Praktycznie i po polsku o stylach myślenia. 

 

Praca nauczyciela oraz komunikacja z Rodzicami może być cenna, choć specyfika tego zadania wymaga zaangażowania. Nic samo się nie zadzieje. Żadne zarządzenie nie wdroży zmiany w tym obszarze.

I rada warsztatowa

Analiza sytuacji szkolnej: Na początku pozwalamy na ocenę sytuacji w szkole w obszarze komunikacji. To obejmowałoby przyjrzenie się dotychczasowej komunikacji z rodzicami, identyfikację mocnych stron i obszarów do poprawy, a także zrozumienie oczekiwań i potrzeb rodziców względem szkoły.

Określenie potrzeb i celów: Na podstawie analizy, szkoła określa kluczowe potrzeby i cele dotyczące komunikacji i współpracy z rodzicami. To mogłoby obejmować cele krótko- i długoterminowe, takie jak poprawa komunikacji, dokumentacja spotkań, organizacja regularnych spotkań z rodzicami, czy też rozwijanie programów wspierających aktywność rodzicielską w życiu szkolnym.

II Etap

Kolejne wyzwanie to współpraca z liderami zmiany.

Raport to wspólna praca z liderami - nauczycielami: Nauczyciele i dyrekcja otrzymują szczegółowy raport, podsumowujący wyniki analizy, wyznaczone cele oraz rekomendacje dotyczące działań, które można podjąć w celu poprawy relacji z rodzicami.

Działania uszyte na miarę potrzeb szkoły.

Nigdy nie dostarczam gotowców, bo nie wszędzie one będą skuteczne. To Nauczyciele danej szkoły są dla mnie zasobem do tworzenia standardów.

III Etap

Implementacja i monitorowanie postępów: Proces wdrażania powinien być traktowany jako cykliczny, z regularną ewaluacją efektów działań.

 Możliwość elastycznego reagowania na nowe wyzwania i feedback od rodziców i nauczycieli jest kluczowa dla utrzymania efektywności podejmowanych działań.

Szkolenia i rozwój umiejętności: aby skutecznie wdrożyć model współpracy i komunikacji w pracy nauczycieli z rodzicami, ważne jest zapewnienie odpowiednich szkoleń i narzędzi. Szkolenie skupia się na rozwoju umiejętności komunikacyjnych, zarządzaniu konfliktami, budowaniu zaangażowania rodziców w proces edukacyjny czy też na wykorzystaniu technologii do usprawnienia komunikacji.

Personalizacja podejścia: Każda szkoła i społeczność szkolna są unikalne, co oznacza, że praca wymaga dostosowania do konkretnych potrzeb i możliwości danej placówki. 

Tworzenie kultury współpracy: Ostatecznym celem wdrożenia zmian w komunikacji  jest nie tylko usprawnienie komunikacji i współpracy z rodzicami, ale także budowanie kultury otwartości, zaangażowania i wzajemnego szacunku. Wzmocnienie relacji między nauczycielami a rodzicami może znacząco wpłynąć na środowisko edukacyjne, pozytywnie oddziałując na doświadczenia i sukcesy uczniów.