Mentoring strategiczny działa nie tylko w firmie bo sprawdza się świetnie w edukacji.
Można spokojnie w oparciu o strategiczny proces przygotować się do nowego roku szkolnego 2024/2025.
I zaczynam to wdrażać coraz częściej obok rad szkoleniowych. 📚✨
I jest niesamowity efekt, kiedy w kilkuosobowym gronie (np. dyrekcja, pedagog, sekretariat, psycholog) pracujemy nad dysfunkcjami pracy zespołowej, budowanie współpracy, diagnozie potrzeb i budowanie osi działań.
Mentoring strategiczny dla kadry zarządzającej w szkole uznaje za normę i coś w rodzaju "przewiduję nieprzewidywalne".
Robię to z perspektywy wieloletniego praktyka, byłego dyrektora szkoły, pedagoga, wykładowcy, innowatora, trenera FRIS®, absolwenta studiów NVC i coachingu.
Dorzucam do tego doświadczenie z procesów realizowanym w firmach.
Trzeba tylko dotrzeć do otwartego/świadomego potrzeb rozwoju lidera/dyrektora.
Mam okazję pracować ostatnio z niesamowitymi liderami edukacji pomagając im w:
📌 Doskonaleniu umiejętności komunikacji NVC, które dla mnie są kluczowe w budowaniu pozytywnych relacji w szkole. Jej transparentności i efektywności.
📌 Tworzeniu planów warsztatów dla rady pedagogicznej, wspierając rozwój zespołu na rzecz podniesienia jakości organizacji jaką jest szkoła.
Teraz planujemy radę w mojej autorskiej formie HRP® (Hackathon Rady Pedagogicznej).
Dla mnie istotnym jest pokazać sprawczości, wiedzę i siłę tkwiącą w zespole, który staje się coraz bardziej zaradny.
📌 Dotykamy tematu oceny zaangażowania w czynności dodatkowe nauczycieli. Tutaj wrzucam sprawdzony przez mnie pomysł oceny siły zaangażowania (OSZ) identyfikując obszary do poprawy i skuteczniejszego wykorzystania zasobów. Oczywiście FRIS. Praktycznie i po polsku o stylach myślenia. jest na pokładzie.
📌 Kolejna sprawa to bardzo praktyczne ćwiczenie modelu komunikacji z rodzicami i nauczycielami w sposób konstruktywny i partnerski. Wdrażam tu model Schodów do Nieba J. Santorskiego ale znów mocno w fundamencie NVC.
Ale to nie wszystko!
Pracuję nad obszarem, który w szkole jest obecny i częsty czyli: słuchania radykalnych opinii.
Dlaczego? Ponieważ tu tkwi potencjał do zmiany i rozwoju.
I niezależnie od podstawy programowej i innych odgórnych wytycznych można stworzyć bardziej przyjazne miejsce do pracy, wysoką kulturę organizacyjną i lepsze szkolnictwo dla naszych uczniów oraz wyjść naprzeciw najbardziej wymagającym wyzwaniom. 📚🌟
Michał Stolarek
Jestem Absolwentem Akademii Przywództwa Liderów Oświaty
Nauczycielem akademickim, absolwentem studiów NVC, trenerem FRIS® i Ról Zespołowych Belbina, współtwórcą www.zyrafowo.pl, poszukiwaczem zapomnianych wartości w firmach. Przekształciłem i utworzyłem z Gimnazjum nr 12 Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 - byłem w niej dyrektorem w latach 2016-2021.
#MentoringStrategiczny #Edukacja #KomunikacjaNVC #SłuchanieOpinii #RadykalneOpinie #RozwójKadry #Współpraca #Szkolnictwo