Mentoring strategiczny działa nie tylko w firmie

Mentoring strategiczny działa nie tylko w firmie bo sprawdza się świetnie w edukacji.

Można spokojnie w oparciu o strategiczny proces przygotować się do nowego roku szkolnego 2024/2025.

I zaczynam to wdrażać coraz częściej obok rad szkoleniowych. 📚✨

 I jest niesamowity efekt, kiedy w kilkuosobowym gronie (np. dyrekcja, pedagog, sekretariat, psycholog) pracujemy nad dysfunkcjami pracy zespołowej, budowanie współpracy, diagnozie potrzeb i budowanie osi działań.

Mentoring strategiczny dla kadry zarządzającej w szkole uznaje za normę i coś w rodzaju "przewiduję nieprzewidywalne". 

 Robię to z perspektywy wieloletniego praktyka, byłego dyrektora szkoły, pedagoga, wykładowcy,  innowatora, trenera FRIS®, absolwenta studiów NVC i coachingu. 

Dorzucam do tego doświadczenie z procesów realizowanym w firmach.

Trzeba tylko dotrzeć do otwartego/świadomego potrzeb rozwoju  lidera/dyrektora. 

Mam okazję pracować ostatnio z niesamowitymi liderami edukacji pomagając im w:

📌 Doskonaleniu umiejętności komunikacji NVC, które dla mnie są kluczowe w budowaniu pozytywnych relacji w szkole. Jej transparentności i efektywności.

📌 Tworzeniu planów warsztatów dla rady pedagogicznej, wspierając rozwój zespołu na rzecz podniesienia jakości organizacji jaką jest szkoła. 

 Teraz planujemy radę w mojej autorskiej formie HRP® (Hackathon Rady Pedagogicznej).

Dla mnie istotnym jest pokazać sprawczości, wiedzę i siłę tkwiącą w zespole, który staje się coraz bardziej zaradny.

📌 Dotykamy tematu oceny zaangażowania w czynności dodatkowe nauczycieli. Tutaj wrzucam sprawdzony przez mnie pomysł oceny siły zaangażowania (OSZ) identyfikując obszary do poprawy i skuteczniejszego wykorzystania zasobów. Oczywiście FRIS. Praktycznie i po polsku o stylach myślenia. jest na pokładzie.

📌 Kolejna sprawa to bardzo praktyczne ćwiczenie modelu komunikacji z rodzicami i nauczycielami  w sposób konstruktywny i partnerski. Wdrażam tu model Schodów do Nieba J. Santorskiego ale znów mocno w fundamencie NVC.

Ale to nie wszystko! 

Pracuję nad obszarem, który w szkole jest obecny i częsty czyli:  słuchania radykalnych opinii.

Dlaczego? Ponieważ tu tkwi potencjał do zmiany i rozwoju.

I niezależnie od podstawy programowej i innych odgórnych wytycznych można stworzyć bardziej przyjazne miejsce do pracy, wysoką kulturę organizacyjną i lepsze szkolnictwo dla naszych uczniów oraz wyjść naprzeciw najbardziej wymagającym wyzwaniom. 📚🌟

Michał Stolarek 

Jestem Absolwentem Akademii Przywództwa Liderów Oświaty 

Nauczycielem akademickim,  absolwentem studiów NVC, trenerem FRIS® i Ról Zespołowych Belbina, współtwórcą www.zyrafowo.pl, poszukiwaczem zapomnianych wartości w firmach.  Przekształciłem i utworzyłem z Gimnazjum nr 12  Szkoła Podstawowa  z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 - byłem w niej dyrektorem w latach 2016-2021.

 

#MentoringStrategiczny #Edukacja #KomunikacjaNVC #SłuchanieOpinii #RadykalneOpinie #RozwójKadry #Współpraca #Szkolnictwo