Logopedka i style poznawcze czyli ....FRIS® w logopedii.

Posłuchaj mojej rozmowy z Anią Koźlik - logopedką i nie tylko ale jest tego tyle, że cały opis umieszczam pod artykułem. Anię poznałem będąc dyrektorem szkoły. Przeczytałem jej CV i bardzo chciałem ją mieć w moim zespole nauczycieli. Dyplomowana aktorka po szkole teatralnej, logopedka. Twórcza/kreatywna, otwarta na rozwój i przyjazna osoba. To były dobre czasy współpracy w szkole. Później każdy z nas poszedł w swoją stronę aby znów spotkać się - tym razem przy mikrofonie.

fris_w_logopedii.png

Posłuchaj tutaj: https://youtu.be/Op3dPBz2sQA?si=5N_dHEmLSPxaKVqS

a potem mozesz trochę poczytać!

 Style poznawcze i ich zastosowanie w logopedii: Przykład metodologii FRIS®

Czym są style poznawcze?

Style poznawcze, zwane również stylami myślenia, to trwałe cechy każdej osoby, które określają, jak przetwarzają informacje, podejmują decyzje i rozwiązują problemy. Styl poznawczy jest stałą preferencją, która często objawia się już w dzieciństwie i pozostaje względnie niezmieniona przez całe życie. Zmiana stylu poznawczego jest trudna i zazwyczaj krótkotrwała, nawet w wyniku ukierunkowanego treningu.

Metodologia FRIS®

FRIS® to polska metodologia, która diagnozuje naturalne predyspozycje osób w zakresie myślenia i działania. Opiera się ona na czterech głównych perspektywach poznawczych, które odpowiadają za preferencje w przetwarzaniu informacji i rozwiązywaniu problemów.

Cztery perspektywy FRIS® to:

  1. Fakty: Osoby preferujące tę perspektywę (Zawodnicy) bazują na danych i logicznej analizie. Szybko oceniają fakty pod kątem ich przydatności do osiągnięcia konkretnych celów.
  2. Relacje: Osoby preferujące tę perspektywę (Partnerzy) koncentrują się na emocjach i relacjach międzyludzkich. Intuicyjnie rozpoznają, co łączy osoby i zdarzenia.
  3. Idee: Osoby preferujące tę perspektywę (Wizjonerzy) są kreatywne i innowacyjne. Wychodzą poza obecny stan rzeczy, podważając istniejące zależności i odkrywając nowe.
  4. Struktury: Osoby preferujące tę perspektywę (Badacze) dążą do uzyskania kompletnego i spójnego obrazu problemu. Operują na wysokim poziomie szczegółowości i dbałości o strukturę.

Zastosowanie stylów poznawczych FRIS® w logopedii

Integracja teorii stylów poznawczych FRIS® z logopedią może znacząco zwiększyć efektywność terapii logopedycznej poprzez indywidualizację podejścia terapeutycznego. Oto, jak różne style poznawcze mogą wpływać na terapię logopedyczną:

  1. Indywidualizacja terapii:
    • Zawodnicy: Terapia powinna być oparta na konkretnych danych i logicznej analizie. Ćwiczenia powinny być dobrze zdefiniowane i celowe.
    • Partnerzy: Terapia powinna uwzględniać emocje i relacje. Logopeda powinien skupić się na budowaniu zaufania i empatii.
    • Wizjonerzy: Terapia powinna być kreatywna i różnorodna. Ćwiczenia mogą obejmować elementy innowacyjne i nieszablonowe.
    • Badacze: Terapia powinna być systematyczna i szczegółowa. Logopeda powinien dostarczać dużo informacji i umożliwiać głęboką analizę problemu.
  2. Motywacja i zaangażowanie:
    • Dostosowanie terapii do preferencji poznawczych pacjenta może zwiększyć jego zaangażowanie i motywację do uczestnictwa w terapii.
  3. Efektywność nauczania:
    • Rozpoznanie stylu poznawczego pacjenta pozwala na opracowanie bardziej efektywnych strategii nauczania, co może przyspieszyć proces uczenia się i poprawić wyniki terapii.
  4. Budowanie relacji terapeutycznej:
    • Znajomość stylu poznawczego pacjenta może pomóc logopedzie w budowaniu silniejszej relacji terapeutycznej, co jest kluczowe dla sukcesu terapii.
  5. Diagnoza i planowanie terapii:
    • Styl poznawczy może wpłynąć na sposób diagnozy i planowania terapii. Na przykład, pacjent preferujący styl "Fakty" może lepiej współpracować podczas formalnych ocen, podczas gdy pacjent preferujący styl "Relacje" może wymagać więcej czasu na zbudowanie zaufania.

Integracja metodologii FRIS® z logopedią może przyczynić się do bardziej spersonalizowanego i efektywnego podejścia terapeutycznego. Dzięki zrozumieniu indywidualnych stylów poznawczych pacjentów, logopedzi mogą lepiej dostosować swoje metody pracy, co może prowadzić do lepszych wyników terapeutycznych.

Zapraszam do kontaktu celem wdrozenia wiedzy o stylach poznawczych w swojej praktyce logopedycznej. Razem z Anią możemy poprowadzić bardzo praktyczny warsztat.

mgr Ania Koźlik (Kądziołka)

logopedka artystyczna, terapeutka miofunkcjonalna (MYO), rehabilitantka głosu metodą DoctorVox. Aktorka (absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, obecna Akademia Sztuk Teatralnych) oraz logopedka (absolwentka studiów podyplomowych). Specjalizuje się w prowadzeniu terapii logopedycznej i mioterapeutycznej osób dorosłych. Ukończyła szkolenie rehabilitacji głosu metodą DoctorVox. Logopeda na Oddziale Klinicznym Chirurgii Szczękowo-Twarzowej Nowej Siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Pracuje także w zespołach specjalistycznych: ortodonta - chirurg szczękowo-twarzowy - logopeda - fizjoterapeuta stomatologiczny - osteopata. Na co dzień zajmuje się przygotowaniem i rehabilitacją Pacjentów po zabiegach chirurgicznych w okolicy jamy ustnej (ankyloglosja, ortognatyka, resekcje), wspiera leczenie ortodontyczne oraz fizjoterapię stomatologiczną usprawniając trakt ustno-twarzowy. Prowadzi także terapię wad wymowy oraz doskonalenie wypowiedzi w formie zajęć z dykcji i emisji głosu.

Kontakt do Ani: https://reha-kfz.pl/team/anna-kozlik/