Posłuchaj mojej rozmowy z Anią Koźlik - logopedką i nie tylko ale jest tego tyle, że cały opis umieszczam pod artykułem. Anię poznałem będąc dyrektorem szkoły. Przeczytałem jej CV i bardzo chciałem ją mieć w moim zespole nauczycieli. Dyplomowana aktorka po szkole teatralnej, logopedka. Twórcza/kreatywna, otwarta na rozwój i przyjazna osoba. To były dobre czasy współpracy w szkole. Później każdy z nas poszedł w swoją stronę aby znów spotkać się - tym razem przy mikrofonie.
Posłuchaj tutaj: https://youtu.be/Op3dPBz2sQA?si=5N_dHEmLSPxaKVqS
a potem mozesz trochę poczytać!
Style poznawcze i ich zastosowanie w logopedii: Przykład metodologii FRIS®
Czym są style poznawcze?
Style poznawcze, zwane również stylami myślenia, to trwałe cechy każdej osoby, które określają, jak przetwarzają informacje, podejmują decyzje i rozwiązują problemy. Styl poznawczy jest stałą preferencją, która często objawia się już w dzieciństwie i pozostaje względnie niezmieniona przez całe życie. Zmiana stylu poznawczego jest trudna i zazwyczaj krótkotrwała, nawet w wyniku ukierunkowanego treningu.
Metodologia FRIS®
FRIS® to polska metodologia, która diagnozuje naturalne predyspozycje osób w zakresie myślenia i działania. Opiera się ona na czterech głównych perspektywach poznawczych, które odpowiadają za preferencje w przetwarzaniu informacji i rozwiązywaniu problemów.
Cztery perspektywy FRIS® to:
- Fakty: Osoby preferujące tę perspektywę (Zawodnicy) bazują na danych i logicznej analizie. Szybko oceniają fakty pod kątem ich przydatności do osiągnięcia konkretnych celów.
- Relacje: Osoby preferujące tę perspektywę (Partnerzy) koncentrują się na emocjach i relacjach międzyludzkich. Intuicyjnie rozpoznają, co łączy osoby i zdarzenia.
- Idee: Osoby preferujące tę perspektywę (Wizjonerzy) są kreatywne i innowacyjne. Wychodzą poza obecny stan rzeczy, podważając istniejące zależności i odkrywając nowe.
- Struktury: Osoby preferujące tę perspektywę (Badacze) dążą do uzyskania kompletnego i spójnego obrazu problemu. Operują na wysokim poziomie szczegółowości i dbałości o strukturę.
Zastosowanie stylów poznawczych FRIS® w logopedii
Integracja teorii stylów poznawczych FRIS® z logopedią może znacząco zwiększyć efektywność terapii logopedycznej poprzez indywidualizację podejścia terapeutycznego. Oto, jak różne style poznawcze mogą wpływać na terapię logopedyczną:
- Indywidualizacja terapii:
- Zawodnicy: Terapia powinna być oparta na konkretnych danych i logicznej analizie. Ćwiczenia powinny być dobrze zdefiniowane i celowe.
- Partnerzy: Terapia powinna uwzględniać emocje i relacje. Logopeda powinien skupić się na budowaniu zaufania i empatii.
- Wizjonerzy: Terapia powinna być kreatywna i różnorodna. Ćwiczenia mogą obejmować elementy innowacyjne i nieszablonowe.
- Badacze: Terapia powinna być systematyczna i szczegółowa. Logopeda powinien dostarczać dużo informacji i umożliwiać głęboką analizę problemu.
- Motywacja i zaangażowanie:
- Dostosowanie terapii do preferencji poznawczych pacjenta może zwiększyć jego zaangażowanie i motywację do uczestnictwa w terapii.
- Efektywność nauczania:
- Rozpoznanie stylu poznawczego pacjenta pozwala na opracowanie bardziej efektywnych strategii nauczania, co może przyspieszyć proces uczenia się i poprawić wyniki terapii.
- Budowanie relacji terapeutycznej:
- Znajomość stylu poznawczego pacjenta może pomóc logopedzie w budowaniu silniejszej relacji terapeutycznej, co jest kluczowe dla sukcesu terapii.
- Diagnoza i planowanie terapii:
- Styl poznawczy może wpłynąć na sposób diagnozy i planowania terapii. Na przykład, pacjent preferujący styl "Fakty" może lepiej współpracować podczas formalnych ocen, podczas gdy pacjent preferujący styl "Relacje" może wymagać więcej czasu na zbudowanie zaufania.
Integracja metodologii FRIS® z logopedią może przyczynić się do bardziej spersonalizowanego i efektywnego podejścia terapeutycznego. Dzięki zrozumieniu indywidualnych stylów poznawczych pacjentów, logopedzi mogą lepiej dostosować swoje metody pracy, co może prowadzić do lepszych wyników terapeutycznych.
Zapraszam do kontaktu celem wdrozenia wiedzy o stylach poznawczych w swojej praktyce logopedycznej. Razem z Anią możemy poprowadzić bardzo praktyczny warsztat.
mgr Ania Koźlik (Kądziołka)
logopedka artystyczna, terapeutka miofunkcjonalna (MYO), rehabilitantka głosu metodą DoctorVox. Aktorka (absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, obecna Akademia Sztuk Teatralnych) oraz logopedka (absolwentka studiów podyplomowych). Specjalizuje się w prowadzeniu terapii logopedycznej i mioterapeutycznej osób dorosłych. Ukończyła szkolenie rehabilitacji głosu metodą DoctorVox. Logopeda na Oddziale Klinicznym Chirurgii Szczękowo-Twarzowej Nowej Siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Pracuje także w zespołach specjalistycznych: ortodonta - chirurg szczękowo-twarzowy - logopeda - fizjoterapeuta stomatologiczny - osteopata. Na co dzień zajmuje się przygotowaniem i rehabilitacją Pacjentów po zabiegach chirurgicznych w okolicy jamy ustnej (ankyloglosja, ortognatyka, resekcje), wspiera leczenie ortodontyczne oraz fizjoterapię stomatologiczną usprawniając trakt ustno-twarzowy. Prowadzi także terapię wad wymowy oraz doskonalenie wypowiedzi w formie zajęć z dykcji i emisji głosu.
Kontakt do Ani: https://reha-kfz.pl/team/anna-kozlik/