Dyrektor czy tylko administrator

Jesteś dyrektorem szkoły czy administratorem szkoły?

Poprzez wytyczanie misji i wizji, inspirowanie społeczności szkolnej, budowanie strategii oraz definiowanie jasnych celów i mierzalnych wskaźników zmiany, dyrektorzy mogą znacząco wpłynąć na sukces swojej szkoły.

Z mojej 5 letniej kadencji dyrektora zadziałało:

Zbudowanie misji wizji szkoły, która była jasno i często powtarzana a działania ukierunkowane na realizację.

Dostarczenia klarownego i przejrzystego kalendarza działań wraz z określeniem ról liderskich i odpowiedzialności.

Zbudowałem narzędzie diagnozujące siłę zaangażowania w czynności dodatkowe aby sprawiedliwie rozdzielać zadania ( tutaj polecam książkę "Scrum czyli jak robić dwa razy więcej, dwa razy szybciej"

 Wdrażałem i praktycznie stosowałem modelu komunikacji empatycznej w rozmowie z pracownikami, dziećmi i nauczycielami (polecam kursy i szkolenia Joanna Berendt: NVC Coaching.pl oraz Kaja Mariann Kozłowska)

Dużo muzyki, tej żywej. Pianino, instrumenty z Indonezji i dużo śpiewu i tańca Matka Nomadka - Nomad Mother przywiozła mi ręcznie produkowane instrumenty.

I wiele innych innowacji, które sprawiały że publiczna szkoła nie kojarzyła się z nudą.

Moje projekty:

Mikro na świat -

Projekt „MIKRO na Świat”®

Opis: To całoroczny projekt edukacji filmowej, którego celem jest rozwijanie kompetencji myślowych uczniów, uwrażliwianie ich na otaczającą nas rzeczywistość poprzez oglądanie wartościowych filmów, dyskusję wokół tematyki tych dzieł.

Autor projektu: Michał Stolarek

Czas trwania: od roku szkolnego 2017

Projekt: Words are everywhere®

Projekt polega na opisywaniu w szkole przedmiotów otaczajacych ucznia w języku angielskim poprzez przyklejanie na każdą rzecz (drzwi, tablica, grzejnik, okno, szafka itp.) karteczki z polską, angielską, niemiecką i rosyjską nazwą przedmiotu wraz z pisownią fonetyczną. Tak rosyjską, byliśmy przed wojną i mieliśmy wielu uczniów rosyjskojęzycznych.

Uczniowie poprzez naturalne obcowanie w przestrzeni szkoły mogą utrwalać nowe słowa w języku obcym.

Autor projektu: Michał Stolarek

Czas trwania: od roku szkolnego 2019

 Efektywny dyrektor to taki, który potrafi połączyć wizję z codziennymi realiami szkolnymi, inspirować nauczycieli do doskonalenia metodyk nauczania, odkrywać ich talenty, angażować uczniów w aktywny udział w życiu szkoły oraz budować relacje z rodzicami.

I jest to możliwe, kiedy szkoła jako organizacja będzie posiadała spójną kulturę organizacyjną, na której czele stoi lider i menedżer ale nie administrator.

A jaka jest Twoja kultura organizacyjna w szkole?