Jesteś dyrektorem szkoły czy administratorem szkoły?
Poprzez wytyczanie misji i wizji, inspirowanie społeczności szkolnej, budowanie strategii oraz definiowanie jasnych celów i mierzalnych wskaźników zmiany, dyrektorzy mogą znacząco wpłynąć na sukces swojej szkoły.
Z mojej 5 letniej kadencji dyrektora zadziałało:
Zbudowanie misji wizji szkoły, która była jasno i często powtarzana a działania ukierunkowane na realizację.
Dostarczenia klarownego i przejrzystego kalendarza działań wraz z określeniem ról liderskich i odpowiedzialności.
Zbudowałem narzędzie diagnozujące siłę zaangażowania w czynności dodatkowe aby sprawiedliwie rozdzielać zadania ( tutaj polecam książkę "Scrum czyli jak robić dwa razy więcej, dwa razy szybciej"
Wdrażałem i praktycznie stosowałem modelu komunikacji empatycznej w rozmowie z pracownikami, dziećmi i nauczycielami (polecam kursy i szkolenia Joanna Berendt: NVC Coaching.pl oraz Kaja Mariann Kozłowska)
Dużo muzyki, tej żywej. Pianino, instrumenty z Indonezji i dużo śpiewu i tańca Matka Nomadka - Nomad Mother przywiozła mi ręcznie produkowane instrumenty.
I wiele innych innowacji, które sprawiały że publiczna szkoła nie kojarzyła się z nudą.
Moje projekty:
Mikro na świat -
Opis: To całoroczny projekt edukacji filmowej, którego celem jest rozwijanie kompetencji myślowych uczniów, uwrażliwianie ich na otaczającą nas rzeczywistość poprzez oglądanie wartościowych filmów, dyskusję wokół tematyki tych dzieł.
Autor projektu: Michał Stolarek
Czas trwania: od roku szkolnego 2017
Projekt: Words are everywhere®
Projekt polega na opisywaniu w szkole przedmiotów otaczajacych ucznia w języku angielskim poprzez przyklejanie na każdą rzecz (drzwi, tablica, grzejnik, okno, szafka itp.) karteczki z polską, angielską, niemiecką i rosyjską nazwą przedmiotu wraz z pisownią fonetyczną. Tak rosyjską, byliśmy przed wojną i mieliśmy wielu uczniów rosyjskojęzycznych.
Uczniowie poprzez naturalne obcowanie w przestrzeni szkoły mogą utrwalać nowe słowa w języku obcym.
Autor projektu: Michał Stolarek
Czas trwania: od roku szkolnego 2019
Efektywny dyrektor to taki, który potrafi połączyć wizję z codziennymi realiami szkolnymi, inspirować nauczycieli do doskonalenia metodyk nauczania, odkrywać ich talenty, angażować uczniów w aktywny udział w życiu szkoły oraz budować relacje z rodzicami.
I jest to możliwe, kiedy szkoła jako organizacja będzie posiadała spójną kulturę organizacyjną, na której czele stoi lider i menedżer ale nie administrator.
A jaka jest Twoja kultura organizacyjna w szkole?