Dziś będę realizował ostatnie w tym roku akademickim zajęcia na Uniwersytet Ignatianum w Krakowie . Tematyka zajęć obejmuje tworzenie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia.
Zarządzając przez pięć lat Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 , miałem okazję koordynować, uczestniczyć i obserwować jak tworzone dokumenty "żyją" w pracy Nauczyciela. Praktyczne doświadczenia w tym zakresie pozwalają mi teraz pracować ze studentami, opierając się na realiach codziennej pracy w szkole, a nie tylko na teoretycznych zapisach prawa oświatowego.
Nauczanie w klasie integracyjnej od początku stawia wiele wyzwań, które mogłyby stać się tematem ciekawego poradnika (powoli tworzę szersze opracowanie na ten temat). Przejdźmy jednak do sedna sprawy.
Co interesuje głównych klientów naszych usług edukacyjnych - czyli dziecka i rodzica?
Oto kilka kluczowych aspektów, które omawiamy oprócz zrozumienia zapisów prawnych:
- Przygotowanie rodziców w zespole klasowym -zasób wiedzy, wysłuchanie obaw i wiele innych działań.
- Podzielenie się informacjami z rodzicami na temat:
- rodzaju niepełnosprawności w klasie (czasem jest to temat tabu),
- wyzwań z tym związanych (początkowe zachowania w pierwszych miesiącach nauki),
- charakterystycznych zachowań, które mogą się pojawić w codziennej pracy zespołu klasowego,
- jak rozmawiać ze swoim dzieckiem na temat innych niepełnosprawności. - Refleksja się funkcjonowaniem uczniów nieposiadających orzeczenia w klasie - często zauważam, że cała uwaga skupia się na uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a przecież całość działań realizujemy razem z innymi.
- Dobra współpraca i komunikacja zespołu nauczycieli (zgłębiamy model NVC)
- Świadome projektowanie celów w oparciu o realne i mierzalne wskaźniki.
Dopiero po uwzględnieniu tych elementów możemy mówić o implementowaniu zapisów zawartych w WOPF i IPET.
Mam nadzieję, że udało mi się zaszczepić w moich studentach potrzebę szerokiego spojrzenia na ten wycinek rzeczywistości szkolnej.
Dzięki Ewa Deńca za bieżące konsultacje od Ciebie🦒💛🦒 i otwartości w dzieleniu się wiedzą praktyczną.
Dziękuję za zwrotne informacje o od studentów. Będę je wdrażał w kolejnym roku zajęć.
"Zajęcia mi się podobały, zwłaszcza luźne rozmowy na temat praktyki pedagogicznej - dało mi to większe wyobrażenie o tej pracy niż suche informacje (które jak się pracuje, uczy się człowiek w praktyce od innych współpracowników), ponieważ obrazowały one codzienne sytuacje i problemy, które mogą się nam przydarzyć"
"Praktyczne podejście, bardzo fajnie się słucha o tym jak naprawdę jest, a nie tylko teoretyczne podejście. Bardzo ciekawe zajęcia."
"ciekawe prowadzenie zajęć, dużo przykładów z życia, tak trzymać"
"Zaletą zajęć jest duża baza przykładów z życia codziennego przez co zajęcia maja charakter praktyczny. To sprawia, że zajęcia są konkretne i przydatne w pracy pedagoga."
"Na zajęciach było bardzo dużo przykładów praktycznych, które mogłam odnieść do swojej pracy zawodowej. Zadawanie przez Pana różnorodnych pytań, drążenie tematu, skłaniało do refleksji i głębszego zastanowienia się nad sposobem własnej pracy z dziećmi i rodzicami, a także pokazywało perspektywę myślenia innych osób i ich rozumienia rzeczywistości. To były jedne z nielicznych zajęć, które zostają w pamięci na dłużej."
"Bardzo dziękuje za jedne z najciekawszych zajęć."
"wiedza z punktu widzenia praktyka; przekazywanie informacji potrzebnych i przydatnych do pracy w szkole; dodatkowe informacje z innych obszarów funkcjonowania człowieka, które pomagają w lepszym zrozumieniu świata i ludzi, a także w byciu lepszym specjalistą; otwartość na dyskusję obejmującą różne sfery funkcjonowania szkoły, klasy szkolnej i grup (nauczyciele, rodzice, uczniowie); atmosfera otwartości na dyskusję; jasne zasady panujące na zajęciach; świetne pomysły, aby w krótkim czasie uzyskać jak najszerszą i najlepszą wiedzę dotyczącą konstruowania IPETU; jasna ewaluacja; pozytywny stosunek do studenta;"
Udanych wakacji!
Michał